مباهله شیعه با وهابیت و اهل سنت ، مولوی ها ماموستا ها اگر جرات دارید تشریف بیارید.دفع شر جن و همزاد باطل السحر قوی و مجرب

گذاشتن لینک های وب دیگران به معنی تائیدآنها نیست کپی و انتشار مطالب با ذکرمنبع مجاز است و الا شرعاً حرام است( بجزمطالبی که درمورد حقانیت شیعه و گمراهی وهابیت و اهل سنت است )

مباهله شیعه با وهابیت و اهل سنت ، مولوی ها ماموستا ها اگر جرات دارید تشریف بیارید.دفع شر جن و همزاد باطل السحر قوی و مجرب

گذاشتن لینک های وب دیگران به معنی تائیدآنها نیست کپی و انتشار مطالب با ذکرمنبع مجاز است و الا شرعاً حرام است( بجزمطالبی که درمورد حقانیت شیعه و گمراهی وهابیت و اهل سنت است )

احادیث و روایات درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت در کتب اهل سنت

احادیث مهدویت در کتب اهل سنت

پرسش : آیا احادیث مربوط به حضرت مهدی(عج) در کتب اهل تسنن آمده است؟ پاسخ اجمالی: اعتقاد به وجود حضرت مهدی(عج) و ظهور حضرت، اختصاص به مذهب تشیع ندارد، بلکه محدثان بزرگ اهل سنت نیز احادیث غیبت آن حضرت را در کتاب های خویش نقل کرده اند. آنان احادیث خود را از طریق 33 نفر از صحابه در کتب خود نقل کرده اند و تعداد 106 نفر از مشاهیر اهل سنت، اخبار ظهور را آورده اند. مسند احمد حنبل و صحیح بخاری از جمله کتب مشهور اهل سنت می باشد که پیش از تولد حضرت نوشته شده است. پاسخ تفصیلی: مهدویت و اعتقاد به وجود مهدى(عج) و ظهوراو، اختصاص به مذهب تشیّع ندارد، بلکه محدثان بزرگ اهل سنت نیز احادیث مربوط به آن حضرت را از طریق گروه بسیارى از صحابه و تابعین در کتاب هاى خویش نقل کرده اند، به طوریکه گذشته از کتب شیعه، کتب و آثار دیگر مذاهب اسلامى (حنفى، شافعى، مالکى و حنبلى) نیز از روایات نبوى که درباره مهدى و ظهور او رسیده، سرشار است.
بر اساس پژوهش برخى از محققان بزرگ، محدثان اهل سنت احادیث مربوط به حضرت مهدى را از 33 نفر از صحابه پیامبر اسلام در کتب خود نقل کرده اند؛(1) تعداد 106 نفر از مشاهیر علماى بزرگ اهل سنت، اخبار ظهورامام غایب را در کتاب هاى خود آورده اند؛(2) و 32 نفر از آنان مستقلاً درباره حضرت مهدى کتاب نوشته اند.(3)
«مسند احمدحنبل»(متوفاى 241 هجرى) و «صحیح بخارى» (متوفاى 256 هجرى) از جمله کتب مشهور اهلسنت است که قبل از تولد امام قائم - عجل اللهتعالى فرجه - نوشته شده و احادیث مربوط به آن حضرت در آنها نقل شده است.(4)
از جمله احادیثى که «احمد حنبل» نقل کرده این حدیث است: پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) فرمود: «اگر از عمر جهان جز یک روز باقى نماند، خداوند حتماً در آن روز شخصى از ما - خاندان - را بر مى ‏انگیزد و او جهان را پر از عدل و داد مى‏کند همچنانکه پر از ظلم شده باشد.(5)، (6)
پی نوشت:
(1). صافى، لطف الله، نوید امن و امان، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ص 91 – 92.

(6). گردآوری از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390ه.ش، ص 696.


منبع سایت آیت الله مکارم شیرازی

http://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=43&lid=0&mid=322138&catid=27870

پرسش : آیا عقاید شیعه امامیه با عقاید غلات نسبتى دارد؟ آیا ائمه علیهم السلام خدا هستند؟؟؟

 آیا ائمه علیهم السلام خدا هستند؟؟؟ نسبت شیعه امامیه با غلات چیست

پرسش : آیا عقاید شیعه امامیه با عقاید غلات نسبتى دارد

پرسش : آیا عقاید شیعه امامیه با عقاید غلات نسبتى دارد؟ پاسخ اجمالی: وصف امام به عصمت، اعلمیت و افضلیت، معنایى جز این ندارد که آنان بندگان مخلص خدایند که عنایت الهى شامل آنها شده و آنان را پیشوایانى قرار داده است که به امر خدا هدایت مى کنند. اما فرقه هاى منقرض شده اى همچون خطابیه، مغیریه و ... ، که از غُلات بودند، در حقیقت شیعه نیستند. و ائمه(ع) نیز از آنان بیزاری جسته و فرموده اند: «خداوندا به آستانت بیزارى مى جویم از کسانى که براى ما آن چه حقّ ما نیست ادعا مى کنند، و در باره ما چیزى مى گویند که خودمان در باره خویش نگفته ایم». پاسخ تفصیلی: وصف امام به این که داراى عصمت، اعلمیت و افضلیت است، معنایى جز این ندارد که آنان بندگان مخلص خدایند که عنایت الهى شامل آنان شده و او چون افراد را بهتر مى شناسد، آنان را پیشوایانى قرار داده است که به امر خداهدایت مى کنند، در همان حال بندگان مکرّم الهى اند، او را نافرمانى نمى کنند و به فرمان او عمل مى کنند. پس هر کس در حق آنان افراط و تفریط و غلوّ کند، گمراه است.
پس فرقه هاى غلوّ کننده در حق آنان شیعه نیستند، هر چند خود را به شیعه نسبت دهند. ائمه از اهل بیت(علیهم السلام) نیز پیروان خود را از تفریط و غلوّ برحذر داشته اند. پس فرقه هاى منقرض شده اى همچون خطابیه، مغیریه و غیر این ها که از غُلات بودند، در حقیقت شیعه نیستند. سخن امیرالمومنین(علیه السلام) در شناساندن ائمه اهل بیت(علیهم السلام) در این مورد کافى است:
«هیچ کس از این امت، با آل محمد(صلى الله علیه وآله) قیاس نمى شود و هرگز آنان که از نعمت وجود آنان پیوسته برخوردار بوده اند، با آنان برابر نیستند، آنان پایه دین و ستون یقین اند. غلوّ کننده به آنان بر مى گردد ؛ و از پى در آینده به آنان مى پیوندد ؛ و ویژگى هاى حق ولایت براى آنان است و وصایت و وراثت در این خاندان است».(1)
افزون بر این، امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) دعایى دارد که جایگاه و موضع ائمه اهل بیت را نسبت به غُلات روشن مى کند، حضرت در دعایش چنین دارد:
«خداوندا، من از حول و قوه، برى هستم. هیچ قدرت و نیرویى جز از تو نیست، خداوندا به تو پناه مى برم و به آستانت بیزارى مى جویم از کسانى که براى ما آن چه حقّ ما نیست ادعا مى کنند. خدایا من به درگاهت بیزارى مى جویم از آنان که در باره ما چیزى مى گویند که خودمان در باره خویش نگفته ایم. خداوندا، آفرینش براى تو و روزى از سوى توست، تنها تو را مى پرستیم و تنها از تو یارى مى طلبیم. خداوندا، تو آفریدگار ما و آفریدگار پدران پیشین و نیاکان دیگر مایى. خدایا، پروردگارى جز براى تو سزاوار نیست و الوهیت و خدایى جز شایسته تو نیست. پس مسیحیانى را که عظمت تو را کوچک شمردند لعنت کن، همچنین مردمى را که همانند سخن آنان را گفته اند و باور دارند لعنت کن. خداوندا، ما بندگان تو و فرزندان بندگان توییم، براى خودمان مالک سود و زیان و مرگ و حیات و نشور نیستیم. خدایا، هر که ما را پروردگار پندارد، از او بیزاریم. هر کس خیال کند خلقت و روزى به دست ماست، ما از او بیزاریم، آن گونه که حضرت عیسى(علیه السلام) از مسیحیان بیزار است. خداوندا، ما آنان را به آن چه ادعا مى کنند نخوانده ایم. پس ما را به آن چه مى گویند مواخذه مکن. آن چه را ادعا مى کنند بر ما ببخشاى و هیچ یک از آنان را روى زمین زنده نگذار. همانا اگر آنان را واگذارى، بندگانت را گمراه مى کنند و جز فاجر و کافر به دنیا نمى آورند».(2)، (3)

پی نوشت:

(3). گردآوری از کتاب: سیماى عقاید شیعه، آیت الله جعفر سبحانی، مترجم: جواد محدثی، نشر مشعر، چاپ: دارالحدیث، بهار 1386، ص 213.

 منبع سایت آیت الله مکارم شیرازی

http://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=43&lid=0&mid=325786&catid=

دانلود کتاب کنفرانس دانشمندان بغداد ( گزارش شیعه شدن خواجه نظام الملک و ملکشاه سلجوقی ) ترجمه موتمر علماء بغداد

دانلود کتاب کنفرانس دانشمندان بغداد ( گزارش شیعه شدن خواجه نظام الملک و ملکشاه سلجوقی ) ترجمه موتمر علماء بغداد
کنفرانس دانشمندان بغداد
مشخصات کتاب:
عنوان و نام پدیدآور: کنفرانس دانشمندان بغداد یا ترجمه موتمر علما بغداد/ بقلم هدایت الله مسترحمی جرقویه ای اصفهانی
مشخصات نشر: تهران .
مشخصات ظاهری: ص 160
وضعیت فهرست نویسی: فهرستنویسی قبلی
یادداشت: کتابه نامه به صورت زیرنویس
شماره کتابشناسی ملی: 22246
عناوین اصلی کتاب شامل:
[مقدمه مترجم]؛ [خواجه نظام الملک]؛ [مقدمه مؤلّف]؛ [ورود عالم شیعه]؛ [آیا شیعه کافر است؟]؛ [سؤال ملک از خواجه]؛ [قضیه شیعه و سنی]؛ [باید جلسه تشکیل شود]؛ [شرایط جلسه و افتتاح آن]؛ [عالم بزرگ شیعه و اهل سنت و (معنی شیعه)]؛ [آیا شیعه صحابه را کافر می داند؟]؛ [سبّ و لعن صحابه]؛ [سب و شتم صحابه موجب کفر نیست]؛ [لعن رسول خدا (ص) بر متخلفین لشکر اسامه]؛ [پس چرا معاویه کافر نیست؟]؛ [قرآن در زمان پیغمبر جمع شد]؛ [عقیده شیعه درباره قرآن]؛ [تعیین خلافت خلفاء]؛ [گفتار ابوبکر و عمر]؛ [خلیفه پیغمبر (ص) فقط علی (ع) است]؛ [عقیده به تحریف قرآن]؛ [آیات غرانیق]؛ [اهل سنت می گویند: خدا جسم است]؛ [ابوهریره کذاب و جاعل حدیث]؛ [قرآن محکم و متشابه دارد]؛ [عقیده به ظاهر قرآن]؛ [جبر در اعمال]؛ [پیغمبر در نبوت خود شک داشت؟]؛ [پیغمبر عایشه را به دوش خود گرفت]؛ [معنی «عبس و تولی»]؛ [گفتگو با دانشمند مسیحی، در معنی آیه]؛ [ایمان سه خلیفه]؛ [ابو بکر از اسامه تخلف کرد]؛ [شک عمر در نبوت پیغمبر]؛ [قضیه حدیبیه]؛ [ازدواج عثمان با رقیه و ام کلثوم]؛ [عایشه دشمن سرسخت عثمان بود و رفتار او با صحابه]؛ [ابو ذر غفاری]؛ [اموال عثمان]؛ [شوری برای خلافت عثمان]؛ [عشره مبشره]؛ [گفتار پیغمبر (ص) درباره علی (ع) و مدارک آن از کتابهای اهل سنت 6]؛ [طلحه و زبیر]؛ [آیا صحابه عادل بودند؟]؛ [خلافت خلفاء]؛ [اشتباه در تعیین خلیفه]؛ [خلافت علی (ع)]؛ [موارد تقدم علی (ع)]؛ [ابو بکر گفت: إِنَّ لِی شَیْطَاناً یَعْتَرِینِی !]؛ [عمر رد قول پیغمبر کرد]؛ [متعه و عمره و حج تمتع (مدارک متعه)]؛ [عمر با تحریم متعه ترویج زنا نمود (مدارک آن)]؛ [متعه در زمان رسول خدا (ص)]؛ [حلال محمّد حلال الی …]؛ [زنان فقیر جوان و بیوه]؛ [عمر گفت: متعتان کانتا …]؛ [گفتار شیخ حسن قاسمی]؛ [فتوحات عمر]؛ [فتوحات علی (ع)]؛ [بدر و خیبر و حنین و احد، برز الایمان]؛ [ضربه علی … (مدارک آن)]؛ [اعمال ابوبکر]؛ [قضیه مالک و خالد]؛ [ایمان ابوطالب]؛ [عقیده اهل سنّت درباره ابوطالب]؛ [اشتباه ابوبکر]؛ [اسائه ادب ابوبکر بحضرت زهراء (ع)]؛ [عمر دستور زدن داد (مدارک آن)]؛ [علت شهادت حضرت زهراء (ع)]؛ [ان اللّه یرضی لرضا فاطمه (مدارک آن)]؛ [عمر و ابوبکر نباید نماز بخوانند]؛ [قضیه فدک]؛ [خلفاء پیغمبر دوازده نفر بودند]؛ [اسامی ائمه (ع) (مدارک آن)]؛ [عمر امام زمان (عج)]؛ [پیغمبر بشارت از امام زمان داده]؛ [آیا حفظ عقیده مردم مقدم است؟]؛ [نماز تراویح و بدعتهای عمر]؛ [الصلاه خیر من النوم]؛ [رؤسای مذاهب اهل سنّت]؛ [مذهب جعفری]؛ [تقلید کورکورانه]؛ [من مات و لم یعرف امام زمانه]؛ [ملکشاه اظهار تشیع می نماید]؛ [گفتار نظام الملک درباره تشیع]؛ [بعضی از علما و سران لشکری و کشوری و منشیان اهل تسنن شیعه میشوند]؛ [تصمیم بر شهادت ملکشاه و خواجه نظام الملک]؛ [گفتار مقاتل بن عطیه]؛ پاورقی

در این کتاب مناظرات شیعه و سنی را در برابر شاه سلجوقی که خود از اهل سنت بود و بعد از این مناظرات شیعه شد را میخوانید!!!
کتاب موتمر علماء بغداد با عنوان

 راهی به سوی حقیقت هم ترجمه  و چاپ شده


که فرقی با این کتاب نداره

دانلود فایلPDF


دانلود فایل

epub


دانلود فایل

html


دانلود فایل برای سیستم عامل اندروید

apk


فتوای ابوحنیفه در مورد بارداری زن از شوهرش که صدها کیلومتر با او فاصله دارد (بارداری از طریق ابرها)!!!!!

فقه و احکام اهل تسنن+ فتوای  ابوحنیفه  در مورد حامله شدن  زن از  شوهرش که  صدها کیلومتر با او فاصله دارد (بارداری  از طریق ابرها)!!!

سخنان حضرت ایت الله سید محمد ضیاءآبادی : مکتب تسنّن  با کنار زدن  علی(علیه السلام)  از مسند ولایت و سپردن آن به دست افراد عادی که نه عالِم به رموز هدایت انسان بوده‌اند و نه معصوم از خطا، در واقع عالَم انسان را تحقیر کرده و ارزش آن را از بین برده و سرمایه‌ی حیات ابدی انسان را ملعبه‌ی دست خود قرار داده و جدّاً توهین به عالم انسان کرده است. شما اگر اندکی حوصله داشته باشید و برخی از فتاوای فقهای اهل سنّت را بنگرید، غرق در حیرت می‌شوید که اینان چه بلایی بر سر کتاب و سنّت آورده و چگونه چهره‌ی فقه اسلامی را مشوّه نموده‌اند.

در یکی از نوشته‌های آقای تیجانی (جزاهُ الله عَن الاسلام خَیرَ الجَزاء)که پس از سپری کردن عمری در مذهب تسنّن مستبصر شده و با انصاف و اخلاص تمام به دفاع از مکتب تشیّع برخاسته و با ارائه‌ی مدارک متقن از اهل تسنّن، کجروی آنها و صراط مستقیم بودن مذهب تشیّع را به اثبات رسانده است دیدم فتوایی از ابوحنیفه رئیس یکی از مذاهب چهارگانه‌ی سنّی نقل کرده که اگر مثلاً مردی با زنی در تهران ازدواج کرد، تنها عقدش کرد بدون این که با او نزدیکی کند، اتّفاقاً حادثه‌ای پیش آمد و رفت به هندوستان آنجا سال‌ها ماند.پس از چند سال که آمد دید این زن چند تا بچّه دارد، از زن می‌ پرسد: اینها از کجا آمده‌اند و مال کی هستند‍؟ می‌گوید: مال خود شما هستند. می ‌گوید: آخر خانم من فقط تو را عقد کردم، با تو نزدیکی نکردم،پس چطور این بچّه‌ها از من است؟پیش قاضی می ‌روند و قاضی به آن مرد می ‌گوید: این بچّه‌ها همه از آنِ توست؟چرا؟ چون ممکن است در خواب محتلم شده‌ای و منی از تو خارج شده و روی قطعه‌ی ابری پرواز کرده آمده در رحم این زن قرار گرفته و لذا همه‌ی بچّه‌ها از تو هستند و از تو ارث هم می ‌برند!!!!!!!! یعنی چه؟؟؟؟؟آیا این مسخره نیست؟ بازی کردن با دین خدا نیست؟ این نمونه‌ای بود از فناوری عجیب و غریبشان در فقه اسلامی!!حالا چرا چنین شده‌اند؟چون از مکتب اهل بیت رسول(علیهم السلام )دور افتاده‌اند و تسلیم اهواء نفسانی افرادی گشته‌اند که نه عالم بوده‌اند و نه معصوم و کتاب خدا و سنّت رسول( صلی الله علیه و آله و سلم )  را لکّه‌ دار ساخته‌اند و لطمه به شرف انسانیّت زده‌اند.

برگرفته از کتاب امام علی علیه السلام حقیقت ایمان ؛ فضیلت پنهان

خدایا به آنان که عقل دادی چه ندادی؟و به آنان  که عقل ندادی چه ندادی؟

دانلود کتاب حقیقت گمشده { داستان شیعه شدن معتصم سید احمد}

حقیقت گمشده
مشخصات کتاب:
سرشناسه : سیداحمد، معتصم
عنوان و نام پدیدآور : حقیقت گمشده داستان گرایشم به مذهب اهل بیت علیهم السلام معتصم سید احمد؛ ترجمه محمدرضا مهری
مشخصات نشر : قم بنیاد معارف اسلامی ، 1377.
مشخصات ظاهری : 2ج.
فروست : بنیاد معارف اسلامی 90 91.
شابک : 13000ریال : دوره 964-6289-40-1 : ؛ ج.1 ٬ چاپ دوم 964-6289-41-X : ؛ 45000 ریال (ج.1، چاپ چهارم) ؛ 13000 ریال ج.2، چاپ دوم 964-6289-42-8 : ؛ 45000 ریال ج.2، چاپ چهارم 978-964-6289-41-X
وضعیت فهرست نویسی : برون سپاری
یادداشت : ج.1و 2 (چاپ دوم: 1379).
یادداشت : ج 1و 2 (چاپ سوم 1384).
یادداشت : ج.1و2 (چاپ چهارم: اسفند 1386).
موضوع : خاندان نبوت -- احادیث
موضوع : شیعه -- دفاعیه ها و ردیه ها
شناسه افزوده : مهری محمدرضا، 1336 - ، مترجم
شناسه افزوده : بنیاد معارف اسلامی
رده بندی کنگره : BP211/5 /س 9ح 7041 1377
رده بندی دیویی : 297/4172
شماره کتابشناسی ملی : م 77-15521
عناوین اصلی کتاب شامل:
مقدمه مترجم؛ اهداء؛ فصل اول : برگزیده هایی از زندگی ام؛ فصل دوم : پرده برداشته شد؛ فصل سوم : حدیث کتاب اللّه وعترتی درمصادر اهل سنت؛ فصل چهارم : اهل بیت چه کسانی هستند؟؛ فصل پنجم : ولایت علی (ع ) در قرآن؛ فصل ششم : شوری وخلافت اسلامی؛ فصل هفتم : مثلث تحریف حقایق؛ فصل هشتم : مذاهب چهارگانه زیرذره بین؛ فصل نهم : عقاید اهل سنت؛

دانلود فایل PDF

دانلود فایل EPUB


منبع http://paperyab.ir

دانلود کتاب دیدگاههای دو خلیفه ( ابوبکر وعمر) نوشته نجاح طایی

دیدگاههای دو خلیفه
مشخصات کتاب:
سرشناسه : طایی نجاح 1332
عنوان قراردادی : نظریات الخلیفتین .فارسی
عنوان و نام پدیدآور : دیدگاه های دو خلیفه تالیف نجاح الطائی مترجم رئوف حق پرست
مشخصات نشر : قم : دارالهدی لاحیاء التراث 1388.
مشخصات ظاهری : 511 ص.
شابک : 978-964-2717-24-8
وضعیت فهرست نویسی : فاپا
یادداشت : کتابنامه ص. [498] -500.
موضوع : ابوبکر، عبدالله بن ابی قحافه 51 قبل از هجرت 13ق.
موضوع : عمربن خطاب 40 قبل از هجرت - 23ق. موضوع : احادیث اهل سنت -- قرن 14
موضوع : خلفای راشدین
شناسه افزوده : حق پرست، رئوف، 1330 - مترجم
رده بندی کنگره : DS38/18 /‮الف 27 ط24041 1388
رده بندی دیویی : 953/02
شماره کتابشناسی ملی : م 84-5605
عناوین اصلی کتاب شامل:

زهد عمر؛ صراحت ابوبکر و عمر؛ دیدگاه اقتصادی عمر؛ دروغ گفتن بر ضد پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و اصحاب؛ رابطه بین ابوبکر و عمر؛ قتلهای مرموز در صدر اسلام؛ دیدگاه فقهی؛ دیدگاه ابوبکر و عمر درباره ی تعیین والیان و اداره ی آنها؛ دیدگاه حزب قریش درباره ی یهود؛ فهرست منابع و مآخذ


دانلود فایل pdf


دانلود فایل EPUB


منبع http://paperyab.ir

مناظره با اهل سنت در مورد امام حضرت زهرا و مرگ جاهلیت کسی که امام خود را نشناسد

 

بنام خدا
خاطره ای از یک مناظره
این روزها، دیدگانِ دلدادگان حضرت ام الائمه، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از غم مصیبتی که بر حضرتش رفته است، اشک بار است. نوشتار پیش رو به همین مناسبت گریزی دارد به معرفی بعضی از ابعاد وجودی حضرت صدیقه کبری که می تواند در حل منازعات شیعی و سنی، چراغ راهی باشد برای کشف حقیقت.

نیازی به گفتن ندارد که حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) در نزد شیعه و سنی از جایگاهی والا و بی بدیلی برخورداند. از شیعه که بگذریم حتی بزرگ‌ترین علمای اهل تسنن همچون فخر رازی، که حتی در امهات معارف دین هم تشکیک کرده است، در عصمت حضرتش، ذره ای تردید روا نداشته است!

علامه ذو الفنون آیت الله حسن زاده آملی در کتاب هزار و یک نکته، در این باره می‌گوید:

« نمی دانم در کجا دیده ام که فخر رازی در هر مساله ای از مبدا تا معاد تشکیک نموده است و اعتراض کرده است، که او را « امام المشککین » خوانده اند ولی با این حال در عصمت سیده نساءالعالمین، فاطمه(س) بنت رسول الله، تسلیم محض بوده است که آن جناب بلامدافع معصومه بوده است و در عصمت و طهارتش جای شک و تردید نیست»(1)

اگر شیعه و سنی به جایگاه ممتاز حضرت زهرا(سلام الله علیها) به عنوان میراث دار علم و عصمت نبوت، معترفند که هستند، پس می‌توان در پرتو گفتار و رفتار فاطمی، خورشید حقیقت را از پس ابرهای تیره و متراکم اختلافات مذهبی مشاهده کرد.

به عنوان نمونه، در همین راستا، خاطره مناظره ای را در ذیل می آوریم که استاد بهرام پور، مترجم و مفسر قرآن، در تفسیر نسیم حیات نقل کرده اند:

در یکی از مناطق کشور در جلسه تفسیری حضور داشتیم، تعدادی از مردان و زنان فرهنگی و دانشگاهی از اهل سنت نیز در این جلسه تفسیر شرکت می کردند.

زمینه ای فراهم شد تا با چند نفری از آنان گفت و گویی انجام شود، سخن از امامت و رهبری مسلمانان پیش آمد.

به آن ها گفته شد که در باب ولایت و امامت جامعه مسلمین، روایات و توصیه های معتبری وجود دارد. در میان ما معروف ترین قضیه در مسأله امامت، واقعه غدیر خم و حدیث  «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ...» است که در میان شما نیز معروف است و در میان شما اهل سنت، بعد از قرآن معروف ترین سخن در باب امامت این جمله نبوی است که فرمود:

«مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة»; «هر که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد پس به یقین او به مرگ جاهلیت مرده است!» و تشیع هم این خبر را مثل حدیث غدیر خم به عنوان یک اصل عمل می کند. گفتند: آری چنین است! و واقعه غدیر خم، برای ما هم در شمار مسلّمات است جز این که توجیهاتی درباره آن داریم. حال شما از طرح این سؤال چه مقصودی دارید؟

در پاسخ گفتیم: شما تنها برای این که کسی پیامبر را زیارت کرده و او را دیده و چند صباحی حضورش را درک کرده، صحابه رسول الله می دانید و قداستی ویژه برای او و سخنانش قائل می شوید، حال بماند که عقیده بر اصالة العداله صحابه درست است یا نادرست. از طرفی شما هم مانند ما قبول دارید که فاطمه زهرا (علیها السلام) فرزند صالح و معصوم پیامبر است و این بالاتر از صحابه بودن است; به خصوص اگر علاوه بر جهت فرزندی، پیامبر علاقه ویژه ای هم به او داشته باشد و بگوید او پاره تن من است; هرکه او را آزار دهد مرا آزار داده و... اکنون بفرمایید این زهرای طاهره آیا با مرگ جاهلیّت از دنیا رفت یا به مرگ اسلام؟

گفتند این چه سؤالی است که شما مطرح می کنید؟ البته معلوم است که او به مرگ اسلام دنیا را وداع گفته است.

از آنان پرسیدیم که ایشان طبق تاریخ در زمانی از دنیا رفتند که خلیفه اول بر سر کار بودند و فاطمه زهرا حاضر نشدند کسی از افراد حکومت وقت به عیادت او بیایند; پس حالا بگویید او هنگام وفات به امامت چه کسی اقرار کرد و او را ولیّ خود شناخت؟

پاسخ این است که او در تمام مدت عمر، در کنار پدر بود و توصیه های حضرت را بر امامت علی (علیه السلام) و نیز آیات متعددی که در شأن او نازل می شد ناظر و شاهد بود و لذا با اقرار به امامت همسرش علی (علیه السلام) رحلت کرد.

آن ها به فکر فرو رفتند و یکی از ایشان گفت: این مطلب مهمی است که باید روی آن بازنگری مجددی کنیم و اگر حقی بر ما ثابت شود به معتقدات پیشین خود جفا نکنیم و آن را خواهیم پذیرفت و مطلب مذکور دور از حقیقت نمی نماید و من در نوبت خود آن را می پذیرم.

پی نوشت ها:

1. حسن زاده آملی، هزار و یک نکته، کلمه 748.

 2. بهرام پور، پیمان پارسایی «برگرفته از تفسیر نسیم حیات»، ص93 و94

منبع:شبکه تخصصی قرآن - تبیان

 

مناظره با اهل سنت, امام حضرت فاطمه زهرا که بود. بمیرد, مرگ جاهلیت, امام خود را نشناسد